11.17.2008

PENSIANGAN BERPOTENSI SEBAGAI DISTINASI PELANCONGAN

Mungkin ramai daripada kita belum pernah sampai ke Pensiangan, manakala yang pernah sampai banyak perkara yang ingin dibicarakan dan dikongsi bersama pengalaman mereka.

Saya sendiri belum pernah sampai ke Pensiangan, tetapi daripada cerita-cerita rakan setugas, saya dapat bayangkan dan gambarkan keadaan penghidupan masyarakat di sana.

Apa yang saya diberitahu rakan-rakan setugas, jika nak ke Pensiangan iaitu di Pensiangan Bandar perlu menaiki bot yang mengambil masa dua jam untuk sampai dan botnya hanya memuatkan 10 orang sahaja. Sepanjang perjalanan ke Pensiangan Bandar baju yang dipakai sekejap basah dan sekejap kering disebabkan percikan air sungai. Jika nasib tidak baik air surut terpaksa turun ke sungai dan menolak bot lebih bahaya lagi melawan arus sungai. Saya pasti pelancong yang mengalami pengalaman ini pastinya menyeronokkan.

Walau pun saya tidak pernah sampai ke tempat tersebut sebagaimana yang diceritakan rakan-rakan sememangnya masyarakat di Pensiangan perlunya perhatian daripada kerajaan untuk dibangunkan.

Apa yang saya perhatikan dan berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan, pembangunan di Parlimen Pensiangan khususnya di DUN Sook dan DUN Nabawan tidaklah sehebat daerah-daerah lain di negeri Sabah seperti Daerah Lahad Datu yang berkembang maju dengan POICnya.

Jika dilihat di Pekan Nabawan itu sendiri hanya beberapa deret kedai papan dan tapak tamu yang menjadi pertemuan masyarakat Pensiangan untuk memasarkan hasil pertanian mereka.

Kerajaan sebenarnya tidak melupakan Pensiangan kerana masyarakat di sini juga tidak ketinggalan menerima pendidikan seperti kanak-kanak lain. Kerajaan juga telah membina sekolah-sekolah rendah dan menengah khusus untuk anak-anak di sini untuk dapatkan pendidikan.
Dari segi kesihatan, masyarakat di Pensiangan juga tidak dilupakan, terdapat sebuah klinik kesihatan disini dan ia merupakan satu-satunya klinik di kawasan mukim Pensiangan yang telah dibina sekitar tahun 1970 dan mula beroperasi pada tahun 1974 dengan sepenuhnya. Klinik ini terletak kira-kira 254 km dari Pejabat Kesihatan Kawasan Keningau dan 114 km dari Pekan Nabawan.

Begitu juga dengan jalanraya bertar, iaitu Jalanraya Keningau - Pekan Nabawan jika sebelum ini perjalanan mengambil masa hampir dua jam tapi sekarang dalam satu jam.

Beberapa pejabat kerajaan juga diwujudkan di sini untuk melancarkan lagi sistem pentadbiran dan penyampaian kerajaan kepada rakyat.

Hasil daripada percambahan minda dengan rakan-rakan, kami sependapat bahawa Pensiangan sebenarnya boleh dimajukan khususnya dalam sektor pelancongan. Pensiangan masih lagi kaya dengan alam flora dan faunanya yang belum terusik serta tempat-tempat menarik untuk dilawati.

Contohnya, Batu Punggul, yang mempunyai sejarah legendanya dan mendapat tempat dimata masyarakat. Batu Punggul ini terletak di setesen Sepulot, dan jika ingin menjejak ke tempat tersebut, haruslah bermalam di tempat yang disediakan disamping menikmati juadah suku kaum murut dan yang paling popular ialah "TAPAI".

Jika diperbanyakkan kemudahan-kemudahan homestay, kemudahan bot diperbaiki dan diperbanyakkan pastinya Pensiangan dapat maju seiring dengan daerah-daerah lain di negeri ini.

Tumpuan harus diberikan dalam sektor pelancongan selain dalam sektor pertanian. Selain tempat pelancongan, masyarakat Murut juga kaya dengan budayanya dari segi tarian, baju, kraftangan dan sebagainya. Ini semua dapat dipasarkan dengan adanya usaha menjadikan Pensiangan sebagai salah satu destinasi pelancongan di Sabah. Sekaligus dapat meningkatkan taraf hidup masyarakat di Pensiangan ini.

3 comments:

Anonymous said...

sila lawati www.roziejumat.blogspot.com

u blog i like

Pensiangan said...

artikel ini saya muat kan ke : Bicara Pensiangan. Tiada masalah kan.

http://bicarapensiangan.blogspot.com

Urang Kita said...

tiada masalah