11.26.2008

PENGESANAN AWAL BOLEH ELAK KANSER USUS

Tahukah anda kanser atau barah merupakan pembunuh nombor dua negara selepas penyakit jantung. Jika dikesan lebih awal peluang untuk hidup lebih lama adalah cerah. Sebaliknya jika lewat dikesan peluang untuk hidup adalah amat tipis.

Setakat ini belum ada satu ubat atau penawar yang benar-benar mujarab untuk menyembuhkan penghidap kanser.

Kanser boleh menyerang dimana-mana bahagian organ atau anggota tubuh badan kita. Organ atau anggota tubuh badan yang biasa diserang seperti rahim, payu dara, mulut, hidung, hati, paru-paru, perut, otak dan usus.

Bayangkan kiranya salah satu organ penting dalam tubuh badan kita diserang kanser dan tidak berfungsi lagi. Apa akan terjadi ? biasanya kesengsaraan dialami bertahun-tahun sebelum ajal.

Ingin saya berkongsi sedikit pengalaman untuk dikongsi semua agar dapat beri sedikit panduan kepada anda yang mempunyai masalah apabila membuang air besar.

Kanser boleh terjadi pada usus kita apabila cara pemakanan kita yang tidak seimbang iaitu terlalu banyak makan makanan berunsurkan daging dan kurang makan makanan berasaskan sayur-sayuran dan buah-buahan.

Kanser juga boleh terjadi disebabkan faktor keturunan, iaitu kanser boleh terjadi kepada anak cucu. Fakta ini memang saya percaya kerana ia berlaku pada keluarga saya sendiri. Sebahagian besar keluarga saya menghidap kanser usus.

Saya amat berterima kasih kepada tuhan kerana mak cik, dua orang kakak, dua orang adik lelaki dan saya masih hidup hingga ke hari ini, ekoran penyakit ini dapat dikesan lebih awal dan ketumbuhan (tumor) tersebut telah di buang.

Kanser usus tidak lah seteruk kanser-kanser lain dalam organ badan kita, namun kalau tidak dikesan lebih awal ia akan merebak ke organ lain.

Seperti kanser lain, kanser ini terbentuk pada sel tertentu dan menghasilkan perubahaan genetik serta melibatkan pertumbuhan benigna yang kecil, dikenali polip yang terbina daripada sel-sel mukosa normal. Perkembangan metastasis kanser kolon adalah secara bertahap, iaitu bermula dengan proses pembahagian luar biasa yang berlaku pada sel normal dalam saluran kolon, diikuti kemunculan struktur polip (tumor benigna) pada dinding kolon dan seterusnnya, berlaku pembentukan karsinoma malignan.
Antara simpton yang ditunjukkan ialah pendarahan dalam najis atau daripada rektum, perubahan kelakuan pembuangan seperti diarea dan sembelit atau kedua-duanya. Pengeluaran gas berlebihan yang menyebabkan ketidakselesaan abdominal sama ada abdominal berasas penuh atau berlaku kekejangan abdominal.

Terdapat beberapa cara untuk mengetahui samaada terdapat ketumbuhan pada usus kita iaitu melalui colonoscopy. Colonoscopy adalah sejenis alat membantu doktor untuk melihat dalam usus kita, alat ini berupa hos sebesar jari kecil, panjang lebih kuran 2 meter dan dihujungnya ada kamera.

Sebelum melalui proses colonoscopy kita perlu membersihkan terlebih dahulu usus kita dengan meminum sejenis cecair yang dicampur dengan air dan diminum, biasanya air yang diminum sebanyak tiga botol coca-cola.

Apabila dah bersih memudahkan doktor melihat dengan jelas usus, sama ada terdapat ketumbuhan ataupun sebaliknya.
Alat colonoscopy akan dimasukkan melalui lubang zubur, proses ini tidak lah sakit sangat jika doktor melakukannya secara perlahan-lahan dan berhati-hati. Doktor akan memberi sedikit suntikan dadah untuk mengurangkan rasa sakit ataupun diberi suntikan yang akan tidak menyedarkan dan rasa sakit.

Jika terdapat ketumbuhan pada dinding usus, doktor akan mengambil sedikit tisu tersebut untuk tujuan uji kaji untuk menentukan jenis penyakit. Itulah proses yang harus dilalui kepada sesiapa yang mempunyai masalah usus.

Apabila keputusan diketahui daripada tisu yang diambil dalam usus kita tersebut dan didapati kanser, bahagian yang ada ketumbuhan tersebut haruslah dibuang melalui pembedahan. Bahagian usus yang ada ketumbuhan dibuang sepanjang 1 meter dan usus yang telah dipotong disambung semula.

Ini adalah nasihat saya kiranya anda yang mempunyai tanda-tanda yang disebutkan tadi pergilah berjumpa doktor pakar dan buatlah colonoscopy kerana jika dikesan lebih awal adalah lebih baik berbanding jika penyakit tersebut sudah kronik dan berjangkit kepada organ-organ lain.

Ingatlah bahawa kesihatan itu antara terpenting dalam hidup kita, jagalah kesihatan dengan mengamalkan pemakanan seimbang dan diikuti dengan senaman. Jika kita kaya sekalipun jikalau kesihatan tidak baik tidak membawa kebahagian.

No comments: