11.18.2008

HARGA MINYAK DAN BERAS TURUN

Semalam saya sempat tengok berita Buletin Utama antara tajuk utamanya ialah harga minyak dan beras turun, berita gembira ini khasnya kepada semua khususnya yang memiliki kenderaan, kerajaan telah mengumumkan bahan api turun lagi 15 sen seliter iaitu harga petrol RON97 kini RM2 seliter, RON92 pula RM1.90 dan diesel RM1.90 seliter berkuatkuasa 18 November 2008.

Memang betul, baru pagi tadi saya isi minyak petrol kenderaan saya memang sudah turun, terima kasih kepada Perdana Menteri dan kerajaan.

Manakala harga siling beras Super Tempatan (ST) lima peratus serta 10 peratus hancur dikurangkan antara 20 dan 30 sen sekilogram, mulai kelmarin.

Peliknya harga barang yang lain tidak turun-turun? Sepatutnya apabila harga bahan api turun harga barang pun patut turun. Dulu alasan mereka harga barang naik kerana harga bahan api naik kerana mengambil kira kos pengangkutan. Sekarang kos pengangkutan sudah kurang turunkan lah.


Timbalan Perdana Menteri dalam kenyataannya semalam berharap peniaga mengambil langkah untuk terus mengurangkan harga barang supaya rakyat mendapat manfaat sepenuhnya berikutan penurunan terbaru harga bahan api itu.

Beliau juga berharap pengguna akan terus mengamalkan sikap berhemah dalam penggunaan petrol dan diesel walaupun harganya sudah menurun beberapa bulan lalu. Ini selaras dengan hasrat kita memastikan penggunaan tenaga yang efisien," katanya.

Kesianlah para pengguna khususnya orang kampung yang tidak mempunyai pendapatan tetap. Bayangkan lah kesusahan mereka kiranya dalam satu keluarga mempunyai ramai anak, mau kasi belanja sekolah lagi, mau beli susu lagi, mau beli baju lagi dan apa dorang mau makan. Syukurlah mereka tinggal di kampung dapat juga cari sayur-sayur di hutan. Macamanapula orang yang tinggal di bandar? Sayur satu ikatpun mau RM1.

Restoran-restoran dan kedai-kedai makan juga patut menurunkan harga makanan berikutan harga bahan api dan beras sudah turun.

No comments: