12.19.2008

ILMU, USAHA BAWA KEJAYAAN KEPADA PENGUSAHA DESA

Urang Kita amat bersetuju dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini bahawa ilmu, usaha dan sikap merupakan formula yang wajar dijadikan renungan usahawan luar bandar dan desa kerana semua faktor itu akan menghasilkan kejayaan yang mapan.

Beliau berkata, formula itu bermula dengan ilmu didarab dengan usaha, didarab dengan sikap akan membawa kejayaan yang berterusan kepada para pengusaha desa.

Katanya lagi, Ilmu bukan setakat pengajian akedemik tetapi golongan usahawan kecil perlu menambah baik ilmu agar mereka dapat menjadi lebih kreatif dalam perniagaan masing-masing seterusnya dapat memberikan khidmat pelanggan yang baik.

Ilmu bukan dalam bentuk akademik, ada juga pengusaha yang berjaya sekadar sekolah rendah tetapi mereka berjaya sebab ada ilmu yang sesuai sebagai seorang usahawan, tambahnya lagi.

Seorang ushawan perlu bersikap rajin luar biasa dan mempunyai daya usaha yang tinggi untuk meningkatkan dan meluaskan skop perniagaan mereka agar dapat menembusi pasaran ke luar negara.

No comments: